Léčivá síla zvuku, potěšení z českého ticha a lekce jógy plynoucí jako poezie

01.07.2016 10:06

Shakti Mhi a Pepe Danza, mí učitelé jógy a meditace, se kterými jsem studovala v kanadském Vancouveru, vedou Prana Yoga College - mezinárodní školu pro učitele jógy nyní se základnou v izraelském Tel Avivu. Je to přkekrásné jógové centrum přitahující studenty z celého světa. Letos v srpnu se Shakti a Pepe vydají již potřetí do České republiky, aby zde vedli rezidenční kurz pro učitele jógy.

Tento rozhovor jsme vedly se Shakti Mhi mezi lekcemi jógy v útulné atmosféře jejich jógového studia. Mluvily jsme o jejich odvážné a inovativní vizi šíření jógy po světě, o důležitosti aktivní jógové komunity, o jógové tradici a jejích proměnách v moderním světě, o léčivé síle zvuku a hudby i o potěšení ponořit se do ticha v českých lesích. A také o tom jak se Shakti, která ovlivnila tisíce současných učitelů jógy, poprvé s jógou setkala.

Shakti Mhi

Znalostní a zkušenostní základna kterou Shakti disponuje je velmi bohatá. Od života v jógovém ašrámu v Indii k roku v rozjímání v blízkovýchodní poušti, spolu s pokročilým výcvikem v několika jógových centrech vycházejících z tradice hatha jógy...

Již po tři dekády učí jógu a spravuje jógová centra v různých zemích. Svou energii rozděluje mezi jógové lekce a výcvik učitelů jógy. Rozhodla se zcela zasvětit svůj čas šíření spirituálního učení jógy, aby tato dávná tradice nezanikla ve stínu westernizovaných forem jógy. Shakti předává znalosti jak původním způsobem, z učitele přímo na individuálního žáka, avšak také moderními prostředky - cestou online fór a publikovaných knih. Mezi kurzy poskytuje též podporu absolventům učitelských výcviků i dalším lidem praktikujícím jógu, kteří zrovna překonávají nějaké překážky na své spirituální cestě.

Shakti bylo uděleno Čestně doživotní členství ve  Světové jógové radě (World Yoga Council).

Pepe Danza

Po více než tři desetiletí je neúnavným poutníkem po hudebních a duchovních zkušenostech. Pepe studoval, učil a vystupoval na všech osídlených kontinentech naší planety. Od studia buddhismu v Indii a Nepálu, mimo jiné se samotným Dalajlámou, víření v tradici Sufismu, k domorodé americké šamanské praxi - jeho zkušenost pojímá mnoho kultur a tradic. Z nich vydestiloval unikátní styl vlastní praxe a učení, obsahující práci se zvukem, jógové ásany a nejrůznější druhy meditací, což vše koření hluboce kultivovaným a vytříbeným smyslem pro humor a čistým hravým charakterem.

-------------------------

Shakti, Ty a Pepe  jste přišli s nápadem jógových lekcí zdarma pro všechny....to je úžasné, ale jak to funguje? A je to udržitelné a replikovatelné i jinde?

Ano, skutečně je to tak. Nemohu říci, že je snadné, ale otevřít cestu k benefitům jógy pro mnoho lidí, kteří by třeba z ekonomických důvodů nikdy jógu nezkusili, byl náš sen již dlouho. Tento nápad se zdál téměř nemožný ve světě, kde peníze jsou stále velkou hnací silou, ale poté, co jsme se přestěhovali z Vancouveru do Izraele, rozhodli jsme se najít model, který by fungoval. Jedno nám však bylo jasné od samého počátku - nedosáhneme toho sami  dva - potřebujeme komunitu, která bude fungování všeho podporovat.

Abychom uvedli v život tuto naši vizi sdílet moudrost jógy s těmi, kteří ji skutečně  chtějí  a potřebují zažít, dáváme s Pepem velké úsilí  do snížení nákladů na učitelské výcviky a zároveň udržení jejich vysokých standardů. Doufáme, že téměř každý si bude moci dovolit tuto holistickou zkušenost, buď  proto, aby prohloubil svou praxi, anebo aby se stal učiteliem a sdílel své znalosti dále ve světě. A také jsme vypozorovali, že lidé jdou ve své praxi dále, když nemusí příliš kalkulovat s penězi. Pokud k nám lidé mohou chodit praktikovat každý den, jejich praxe jde brzy velmi hluboko.

A naší misí není pouze  poskytovat lekce jógy zdarma , ale také prohlubovat znalost studentů jógy přesahující jen fyzické cvičení jógových pozic. Vnímáme, že klíčové je vytvořit komunitu s podobným duchovním naladěním, jejíž členové se budou navzájem podporovat a také pomáhat těm studentům, kteří se rozhodnou se učením jógy živit.

To zní krásně…ale jak je toho možné dosáhnout?

Díky tomu, že provozujeme jógové centrum a mezinárodní školu pro učitele jógy 'pod  jednou střechou' . Učitelské výcviky, workshopy a semináře pořádane v Prana Yoga Teachers College tak mohou sponzorovat jógové centrum a dovolují nám  poskytovat lekce zdarma, platit učitele, kteří u nás vedou lekce, pokrývat nájem a další výdaje spojené s provozem studia. Tím, že se lidé účastní našich kurzů tak nejen rozšiřují své znalosti a dovednosti, ale zároveň  poskytují přístup k józe jiným lidem.

Jedním z kladů, které jsem jako student Prana Yoga Teachers College velmi ocenila je bezprostřední a dlouhodobý kontakt studentů s učitelem, podobný přístupu v  původní jógové tradici. Shakti, to je  úžasné, že Tví studenti  k Tobě mají přímý přístup kdykoliv potřebují, že mohou zůstat v kontaktu i poté, kdy je formální výcvik u konce. V dnešní době je toto spíše výjimkou....

Není možné skutečně učit, pokud učitel nemá dobré napojení na studenty. Bohužel často tam, kde se prolíná duchovní učení a byznys, se mění podoba původního učení, protože učitelé si potřebují vydělat na živobytí. Původně učitelé pro peníze pracovat nemuseli, neboť za sebou měli komunitu, která je podporovala. Učitel zůstával k dispozici svým žákům dokud ho student potřeboval.

 V současném světě si na sebe i spirituální a jógoví učitelé potřebují vydělat, a někdy se stává, že jejich učení nevychází z toho správného místa, neboť hlavní motivací je výdělek. Rozšířeným modelem proto je, že po dokončení kurzu jsou absolventům předány certifikáty a více se s nimi nikdo nebaví.

Já jsem v kontaktu, nebo jsem k dispozici pro všechny studenty, které jsem za více než třicet let měla....jsou jich stovky, nebo spíše tisíce. V dnešní době internetu je to snažší, studenti mne mohou kontaktovat, ať jsem fyzicky kdekoliv. Když člověk prochází nějakými těžkostmi na své spirituální cestě, často si může myslet, že je něco špatně s ním samotným. Když je však součástí komunity, kde jsou další lidé, kteří třeba procházejí podobnými peripetiemi, člověk se cítí lépe, více podporován...

Tady v Izraeli, či možná konkrétně zde, okolo Prana Yoga College, vnímám silný komunitní základ - lidé, kteří jsou kolem se hodně angažují. Je jógová komunita v Izraeli něčím specifická? A vnímáš rozdíly mezi jógovými komunitami po světě?

No, mám pocit, že jógové komunity jsou výrazně kompetitivní po celém světě. Studia soutěží o klienty, učitelé o studenty...opět je důvodem to, že se jóga stala byznysem. Na většině míst světa mají jógové komunity daleko do toho, aby byly v jednotě, v unii. Jednota se často odehrává jen na úrovni slov, nikoliv činů. V srdcích lidí, jako ideál, možná ano. Když pak však přijde na reálný život, vnímám stále hodně oddělenosti, separace. Ale to je v pořádku, to je proces. Můžeme na tom každý pracovat zevnitř.

Shakti, jak jsi se Ty poprvé setkala s jógou? Jak vešla do Tvého života? 

Mé první setkání?  Bylo mi tehdy čtrnáct let….tedy už mnoho let nazpátek. Byla jsem mladá, tak trochu v depresi, protože jsem byla zrovna vyloučena ze školy, cítila jsem se izolovaná. Tak jsem hledala něco, co bych mohla dělat sama. Našla jsem v antikvariátu knihu, myslím, že se jmenovala 'Oranžová kniha' (The Orange Book). Na obálce byla pohledná světlovlasá žena a uvnitř 29 jógových sekvencí. Tedy jedna sekvence na každý den v měsíci. Neměla jsem vůbec ponětí, co je jóga, ale nějakým způsobem mě to zajímalo. Knihu jsem si přinesla na svou ubytovnu a nabyla jsem dojmu, že jóga je příjemné cvičení, hezké protažení. Cítila jsem se po ní dobře a mohla jsem ji cvičit sama. Ale asi po roce jsem začala přemýšlet, zda jsou v mém okolí i další lidé, kteří dělají podobné věci. Nebylo vůbec snadné v té době v Izraeli nalézt cokoliv spojeného s jógou, ale po nějaké době jsem narazila na velmi malé jógové centrum. Dnes vím, že to bylo centrum Šivananda jógy. Sídlilo ve velmi neblaze proslulé čtvrti v Tel Avivu, rozhodně nepříliš bezpečné  v noci pro samotnou mladou dívku. Když jsem tam poprvé vstoupila, viděla jsem, že je to malý prostor plný zvláštních lidí. Většině z nich bylo přes padesát, šedesát, i sedmdesát - nebyl tam nikdo mladší.  Nicméně tam jsem poprvé začala chodit na jógové lekce. Po nějaké době jsem jimi byla pozvána také na meditaci a satsang. Neměla jsem potuchy, co je to meditace, natož satsang. Nicméně brzy jsem se ocitla v kruhu mých nových přátel na duchovní rozpravě, kde se mluvilo o božském vědomí a o čakrách. Slyšela jsem tato slova poprvé, protože prostředí, kde jsem vyrůstala nemělo s jógou či spiritualitou nic společného. V té době pro mne bylo nemožné pojmout význam všeho o čem se mluvilo, nicméně hluboko uvnitř jsem věděla, že tady jsem doma.

Čas od času se také stávalo, že někteří  lidé, které jsem v centru potkávala, řekli, že jedou na jógový retreat a na měsíc nebo i více odcestovali. Vše to znělo velmi tajemně a pro mne jako mladou dívku, která neměla peníze, bylo nepochopitelné, že mohou jet třeba do Indie, nebo na Bahamy, cítila jsem i trochu závist. Později ve svém životě jsem na těchto i dalších místech pobývala také, ale v té době to bylo opravdu mysteriózní.

A pak se postupně jóga dostávala stále hlouběji do mého života, všechno začalo dávat smysl, porozuměla jsem, že jóga je daleko více než jen fyzické cvičení. Ale ano, začala jsem knihou a protahováním těla.

Během života jsi zřejmě potkala mnoho učitelů. Kdo byli  ti, kteří Tě nejvíce ovlivnili či naučili?

Každý z učitelů má vliv po určitou dobu - dokud nepředá to co má. Ale většina učitelů, kteří se opravdu nějakým způsobem něčeho uvnitř mě hluboce dotkli, nejsou nositelé 'velkých jmen'. Ale měla jsem skutečně dobré učitele, výborné zenové učitele jak tady v Izraeli, tak i v zahraničí. Relativně dlouhý čas jsem také žila v několika ašrámech Šivananda jógy, na Bahamách, v San Franciscu a v Montrealu, studovala sVishnudevanandou, ale po nějaké době jsem věděla, že to stačí a tak jsem odešla.

Jak se říká, 'když je student připraven, učitel přijde'. Mí učitelé vždy přišli v pravý čas.

A mohla by jsi mi říci více o Tvém studiu zenu? A o Tvých zenových učitelích?

První kdo mne učil zenové moudrosti byla jedna úžasná žena tady v Izraeli. Bylo mi tehdy asi sedmnáct, jí přes sedmdesát. Byla moudrá a přísná a já jsem se jí opravdu bála. Žila jsem v jejím domě po docela dlouhou dobu a musím přiznat, že to bylo těžké. Byla tvrdá - opravdu roztříštila mé ego na kusy. Ne že by z něj nic nezbylo, ale předtím bylo daleko daleko větší. A pak jsem měla další učitele...a postupně se můj život stal zenem a další uĉitele jsem nepotřebovala. Život se pro mne stal tím největším učitelem.

Shakti, mám velkou radost, že se letos v srpnu znovu chystáte učit učitelský výcvik v Čechách...

Ano, je to krásná země, mám ji moc ráda. Vlastně je to zajímavé - po mnoho let pro mne Praha a Československo či Česká republika byla jednou z vysněných zemí. Vnímala jsem ji jako velmi romantické místo, kam bych se ráda podívala, ale které je velmi, velmi daleko. Bylo to dáno i tím, že jsem dlouho žila v severní Americe, odkud je to přeci jen dál. A ačkoliv jsem cestovala všude možně po světě, do Čech jsem se poprvé podívala až před pár lety a doslova jsem se do vaší země zamilovala. Do země samotné, do lidí, do tamní přírody...do té zejména. Příroda je tam úplně magická a velmi silná. A velmi na mě zapůsobilo místní ticho. Víš, já jsem taková sběratelka ticha. A českě ticho v lese...to je skutečně jedinečné. Úžasné. Myslím si, že se budu vracet do Čech každý rok jako do jednoho z mých domovů. Léto je uvás naprosto skvělé, není příliš horko, v lese je chládek... Lidé, kteří jsem tam kdy potkala byli vždy milí a vstřícní, takže pro mne je to ideální místo k učení.

Takže pokud by někdo z České republiky či Slovenska měl zájem, bylo by ještě možné se přihlásit?  A co mohou lidé očekávat, co je pro učitelské výcviky vedené Prana Yoga Teacher College specifické?

Samozřejmě je možné se přihlásit, budeme rádi. Předtím, než budu mluvit o znalostech a dovednostech, které je v rámci kurzu možno získat, ráda bych zmínila jednu věc: účastníci našich kurzů mají možnost zkusit si na jeden měsíc opravdu žít život jogínů. V běžném městském způsobu života je to se všemi nároky moderního života a souvisejícím stresem velmi obtížné, ne-li nemožné. Během výcviku máme prostor pro velmi zdravý rytmus dne - vstáváme časně, okolo šesté, praktikujeme pranayamu a ásany, pak následuje zdravá, čistá snídaně z velmi kvalitních surovin, celý den jsme v přírodě, věnujeme se studiu a praxi, sdílení...vše s vědomou bdělostí. Spát chodíme také brzy, což je úžasné. Můžeme se do jógy ponořit celou bytostí. Je to jednoduchý, ale velmi obohacující způsob života.  U lidí dochází během kurzů k opravdovému uzdravování a zbavují se hodně napětí a stresu. Dále je úžasné to, že s lidmi, se kterými jsme na kurzu, fungujeme po celý měsíc opravdu jako komunita. V průběhu výcviku lidé procházejí mnoha emocemi. Je to krásná cesta a je úžasné pozorovat, jak se v průběhu měsíce lidé ve skupině hodně sblíží. A ze skupiny lidí, kteří se předtím většinou vůbec neznají, se stáva opravdu podporující jógové společenství. A pak je to také měsíc času, kdy mají lidé bezprostřední a neustálý přístup ke svým učitelům - mohou se ptát na všechny otázky, mají plnou podporu učitelů v průběhu všech procesů.

V našich učitelských kurzech se hodně prostoru věnuje aspektu samotného učení jógy. Vše je velmi praktické, lidé jsou pak schopni opravdu učit. Po měsíci, kdy se lidé učení jógy věnovali každý den, se všem tato dovednost opravdu dostane pod kůži. V průběhu kurzu učí jeden druhého ve skupině navzájem, takže je vše podpořeno pocitem bezpečného prostředí.

A pořád zbývá dostatek času k procházkám po lesích, k rozjímání nad vlastním životem. Většinou lidé přicházejí na to, co se jim na jejich životě líbí a co naopak chtějí  změnit a jak. Často vidím, jak  jeden měsíc učitelského výcviku je opravdu bodem obratu v životě mnoha účastníků. Obratem k lepšímu, transformativním zážitkem. Předtím si lidé mohou myslet: 'Jeden měsíc, co to je?  To se přeci tolik změnit nemůže...' Je třeba si tím projít, aby člověk porozuměl.

Takže je to příležitost pro všechny ponořit se hluboko do oceánu jógy...avšak nikoliv jen teoreticky. Je možné to opravdu prožít. Praxí jógy, kvalitním zdravým jídlem, dobrým spánkem, časem stráveným v tichu - je to skutečně uzdravující.

A přijedete s Pepem oba, je to tak?

Ano, přijedeme oba.

Musím říci, že vidět  vás dva pracovat společně je opravdu zážitek -  například při Yoga Experience...

Ano, vytvořili jsme společně koncept kombinující jógové ásany s léčivými zvuky Pepeho hudebních nástrojů - Yoga Expeience. Není to první nápad tohoto druhu, mnoho jógových lekcí je doprovázeno zvuky některého z hudebních nástrojů - tibetské mísy, nebo například kytary či flétny, ale obvykle je to jeden nebo několik hudebních nástrojů. Specifické proYoga Experience je, že Pepe používá přes šedesát hudebních nástrojů při každé seanci. Pracuje s nesmírnou škálou frekvencí a vibrací, aby byly zharmonizovány všechny čakry, což je popořeno výběrem jógových ásan. Lidé na těchto setkáních opravdu hodně zanechávají, uvolňují, pročišťují. Vnímají, že prošli skutečnou cestou. Je to zážitek- Experience s velkým E .

Co je specifické na stylu jógy, se kterým se mohou setkat na lekcích a učitelských kurzech v Prana Yoga College?  Jak bys ho lidem, kteří se s ním ještě nesetkali přiblížila?

Pracujeme s intuitivním plynutím ásan. Jednotlivé pozice vytváří přirozený tok - flow. Nikoliv však příliš dynamický. Pohybujeme se pomalu a v každé ásaně zůstáváme po relativně dlouhou dobu. Součástí instrukcí jsou velmi precizní informace týkající se dechu při přechodu z pozice do pozice. Důraz dáváme na bezpečnost provedení pozic, aby si nikdo neublížil. Myslím, že je to velmi vyvážená kombinace fyzického cvičení a spirituální praxe - tyto dva aspekty se zde skutečně prolínají, spojují v opravdové jógové jednotě. Tudíž to není dynamický sport, nic kde by člověk skákal a hodně se potil. Má to blíže ke klasickému jógovému přístupu, kdy každá ásana je příležitostí k meditaci, k tomu nahlédnout těž dovnitř. Tedy když to shrnu, důraz je na bezpečné provedení, práci s dechem a intuitivní flow. Učíme studenty jak vytvářet a uchovávat pránu, životní sílu, a zároveň ztišovat mysl do meditativního prožitku každého momentu.

To co jsem též ocenila v Tebou vedeném učitelském výcviku bylo propojování jógové teorie a filosofie s moderní vědou.

Ráda vnáším perspektivu moderní vědy, zejména kvantové fyziky. Je to vlastně jen jiným jazykem řečeno totéž, o čem staří jogíni mluvili před pěti tisíci lety. Oni to věděli a my dnes jen v jazyce matematiky a fyziky vyjadřujeme totéž. A myslím, že pro naši západní mysl, která má ráda důkazy, je svým způsobem uspokojivé vědět,  že dávné jógové poznatky jsou nyní i vědecky podloźené.

Také v rámci výcviků na zákldě faktu, že různí lidé vstřebávají informace odlišnými způsoby, dáváme našim budoucím absolventům nástroje, jak předávat informace v průběhu lekcí různými kanály, tak aby jejich lekce jógy byly pro všechny. Učíme je, jak rozpoznat lidi, kteří absorbují primárně verbální podněty, od těch, kteří  potřebují více stimulace vizuální, či kinestetické.

Klasické hatha jógové ásany učíme v precizních detailech. U každé pozice se zabýváme porozumění anatomii, variacím bezpečného provedení a alternativám pro každého studenta. Naši absolventi umí plynule přecházet z pozice do pozice s ladností a kontrolou a jsou schopni předávat tyto detaily také svým studentům. Ví, jak přizpůsobit ásany potřebám nejrůznějších lidí, jak učit jógu citlivě a moudře.

Pokud jednotlivé ásany vnímáme jako slovní zásobu jógy, pak jednotlivé sekvence vytvářejí věty a příběhy. V našich kurzech učíme budoucí učitele vybírat příběhy, které  budou chtít vyprávět svým studentům. Učíme je vést jógové lekce plynoucí jako poezie.

Děkuji za rozhovor, Shakti. A budu se těšit na setkání na konci léta.

Více o učitelských výcvicích s Shakti a Pepem, naleznete pranayogacollege.com. V případě zájmu o doplňující informace nebo o asistenci, neváhejte kontaktovat Šárku (sarkayoga@gmail.com; www.yogaharmony.cz).